Ottamatta aiheeseen tämän enempää kantaa: ehdottaisin, että ne, joiden mielestä Muhammedin esittäminen pommi päässä on täysin asiallista, mutta Mannerheimin näyttäminen korsetissa ei, menevät peilin eteen ja antavat itselleen napakan luunapin epäjohdonmukaisuudesta.
Toinen vaihtoehto on, että sallii muille saman, tunteenomaisen suhtautumisen tärkeiksi kokemiinsa asioihin kuin itselleenkin (tappouhkaukset ja muu väkivallalla kohkaaminen noiden asioiden nimissä ovat asia erikseen).
6 kommenttia:
Asiaa.
Jesh!
Rispektii!
http://www.halla-aho.com/scripta/vahan_tabuista_ja_sananvapaudesta.html
T: mie ite ;)
Edellisen linkin kirjoittajan muslimeille (perin kiintoisa yleistys muuten!) vaatimaa "siedätyshoitoa" allekirjoittanut peräänkuuluttaisi puolestaan kaikille, jotka eivät suostu katsomaan historiaa muuten kuin otsa rypyssä pönöttäen ja toisen silmänsä itsepintaisesti sulkien. Jo ihan virankin puolesta ;).
Kuka muuten määrittelee, kenelle tuota siedätyshoitoa saa/pitää antaa ja kenen tunteita pitää puolestaan suojella? Tunnetason loukkaantumisia ja tappouhkauksia kieltäydyinkin jo rinnastamasta toisiinsa, enkä toki henkilökohtaisesti kannata silkkaa loukkaamistarkoituksessa räkyttämistäkään.
Mutta näkemättä ko. animaatiota, minusta kuvitelma Mannerheimista korsettiin pukeutuneena, kentauriksi muuttuvana homona kuulostaa dadaistisuudessaan suorastaan veikeältä (siitä tulevat sympaattisella tavalla mieleen Daniil Harmsin novellit), enkä ymmärrä, miten tuollainen karnevalisointi vähättelisi hänen sotilaallisia ansioitaan. Mitä tekemistä niillä on toistensa kanssa? Minusta kyse on vain siitä, että Mannerheimista - kuten muistakin historian portaalihahmoista - on olemassa monenlaisia kuvia, jotka ovat aina jonkun tahon luomuksia. Sitä, kannattaako mielikuvia sotkea liikaa todelliseen henkilöön, kannattaa itse kunkin tykönään miettiä. Samoin sitä, voiko mitään noista kuvista julistaa suoraan "oikeammaksi" kuin toista. Kuvista, ihmiset, kuvista!
Historiaan mahtuu niin monta totuutta - ja tunteita joka lähtöön. Eri totuuksien lähtökohtainen sensurointi kulloistenkin valtarakenteiden mielen mukaan tuskin on oikea lähtökohta ainakaan inhimillisen ymmärryksen lisääntymiselle. Toimintaan kiihottaminen omien on sitten eri asia.
Lähetä kommentti