Kapusin taas kerran tuttuja kiviportaita slaavilaiseen kirjastoon. Menin tutulle hyllylle, jossa lukusalilainani ties kuinka monen vuoden ajalta kiltisti odottivat.
Siinä kirjanselkiä katsoessani iski sellainen väsymys, ettei mitään rajaa. Tajusin olevani väsynyt kimpuroimaan saman aiheen ja vaivalla haalitun aineiston parissa, etsimään lisää palasia idästä ja lännestä, selvittämään, jäljittämään, päättelemään, yhdistelemään, kääntämään ja taustoittamaan, lukemaan ja kirjoittamaan kolmella kielellä vuorotellen. Väsynyt pyörittämään samoja kysymyksiä, järjestämään palikoita uudelleen ja uudelleen. Väsynyt edes takaisin reissaamiseen, kirjojen ja papereiden kuljettamiseen, työpöydän alati uudelleensyntyvään kaaokseen, jota ei pääse pakoon edes iltaisin ja viikonloppuisin.
Vähemmälläkin olisi voinut ehkä päästä. Mutten aihettani vaihtaisikaan. Enkä toisiin askareisiin aikaa, jonka olen jatko-opintoihini käyttänyt. Huomaan tehneeni sitä, mitä olen halunnut, oppineeni enemmän kuin osasin odottaa, saaneeni eväitä eteenpäin, mitä eteenpäin sitten tarkoittaakin.
Vielä vuoden kun jaksaisi rutistaa, niin eiköhän se olisi siinä. Tältä erää.
torstaina, tammikuuta 29, 2009
maanantaina, tammikuuta 26, 2009
Hirveä lauantai(na)
En tänä talvena tohtinut toivoa lunta etelään, mutta palatessani perjantaina idänreissulta maa oli paksulti valkoinen. Niinpä lauantaina hiihdimme Nuuksiossa valosta hämärään. Sujutellessamme saman rantakallion ohi kuin kolme vuotta sitten pysähdyimme katselemaan kampakeraamiseksi arveltua punamultaista hirveä. Mietimme, oliko kivessä ollut aikoinaan muitakin maalauksia, sittemmin pois kuluneita.
Kotona jatkoimme hirvittävää teemaa pyörittelemällä lihapullia Pastanjauhajien ohjeen mukaan. Ne maistuivat samalta kuin lapsena, jolloin meillä taidettiin tehdä kaikki jauheliharuoat(kin) hirvenlihasta. Tällä kertaa vapaana juossut liha oli tosin kaupan tiskiltä, kun perheen metsästäjillä ovat aseet niin sanotusti telakalla (ja ystävältä saatu hirvisäilykepurkkikin - kiitos vielä kerran! - pisteltiin jo joulunpyhinä parempiin suihin).
- - -
Viikonloppuna mietiskelin taas kerran unirytmiasioita ja niiden yksilöllisyyttä. Mitä allekirjoittaneeseen tulee, unentarpeeni näyttää olevan seitsemän ja puoli tuntia arkena ja pyhänä. Sen pidempään en juuri pysty terveenä nukkumaan, ellei pohjalla ole massiivista univelkaa tai huomattavaa fyysistä rasitusta. En myöskään osaa siirtää rytmiäni: vaikka olisin valvonut aamuneljään, herään viimeistään yhdeksältä (minä olen se, joka kemaraisten jälkeisenä aamuna nousee ulkoiluttamaan koiria ja tiskaamaan illan tiskejä muiden vetäessä sikeitä). Iltaisin alan haukotella jo ennen kymmentä.
Joskus viikonloppuisin harmittaa, kun haluaisin koisia pitkään ja hartaasti - nukkua ikään kuin varastoon - sen sijaan, että herään virkeänä seitsemältä autuaasti kuorsaavan siipan vierestä.
Sairaanhoitajana työuransa tehnyt anoppini kertoi, ettei vuorotyö tuottanut hänelle koskaan vaikeuksia. Kuulemma oli niitäkin, jotka eivät yövuoroja pystyneet tekemään. Kyse ei ollut halusta, vaan silkasta fysiikasta. Kaikki eivät kykene siirtämään vuorokausirytmiään, vaikka kuinka opettelisivat ja yrittäisivät.
Erityisen terveellistähän ei vuorotyö ole kenellekään. Sitä korkeammalle nostan hattua niille, jotka sitä tekevät.
Luulen, että oma vuorotyöurani olisi tuskainen ja lyhyt. Opiskeluaikana jaoin kesätyönä sanomalehteä, mikä teki minusta parissa viikossa elävän ruumiin. En saanut unta ennen työvuoron alkamista aamukolmelta, ja kun seitsemän jälkeen aamulla pääsin kotiin, en pystynyt nukkumaan kuin nelisen tuntia. Lankoni sen sijaan saattaisi olla mitä parhain vuorotyöläinen: hän voi viikonloppuna valvoa yöt läpeensä, nukkua tuntikaupalla päivällä ja mennä silti sunnuntai-iltana normaaliaikaan nukkumaan. Maanantaiaamuna hän herää ja lähtee töihin ymmärtääkseni aivan virkeänä - tai niin virkeänä, kuin ylipäänsä maanantaiaamuisin ollaan.
Kotona jatkoimme hirvittävää teemaa pyörittelemällä lihapullia Pastanjauhajien ohjeen mukaan. Ne maistuivat samalta kuin lapsena, jolloin meillä taidettiin tehdä kaikki jauheliharuoat(kin) hirvenlihasta. Tällä kertaa vapaana juossut liha oli tosin kaupan tiskiltä, kun perheen metsästäjillä ovat aseet niin sanotusti telakalla (ja ystävältä saatu hirvisäilykepurkkikin - kiitos vielä kerran! - pisteltiin jo joulunpyhinä parempiin suihin).
- - -
Viikonloppuna mietiskelin taas kerran unirytmiasioita ja niiden yksilöllisyyttä. Mitä allekirjoittaneeseen tulee, unentarpeeni näyttää olevan seitsemän ja puoli tuntia arkena ja pyhänä. Sen pidempään en juuri pysty terveenä nukkumaan, ellei pohjalla ole massiivista univelkaa tai huomattavaa fyysistä rasitusta. En myöskään osaa siirtää rytmiäni: vaikka olisin valvonut aamuneljään, herään viimeistään yhdeksältä (minä olen se, joka kemaraisten jälkeisenä aamuna nousee ulkoiluttamaan koiria ja tiskaamaan illan tiskejä muiden vetäessä sikeitä). Iltaisin alan haukotella jo ennen kymmentä.
Joskus viikonloppuisin harmittaa, kun haluaisin koisia pitkään ja hartaasti - nukkua ikään kuin varastoon - sen sijaan, että herään virkeänä seitsemältä autuaasti kuorsaavan siipan vierestä.
Sairaanhoitajana työuransa tehnyt anoppini kertoi, ettei vuorotyö tuottanut hänelle koskaan vaikeuksia. Kuulemma oli niitäkin, jotka eivät yövuoroja pystyneet tekemään. Kyse ei ollut halusta, vaan silkasta fysiikasta. Kaikki eivät kykene siirtämään vuorokausirytmiään, vaikka kuinka opettelisivat ja yrittäisivät.
Erityisen terveellistähän ei vuorotyö ole kenellekään. Sitä korkeammalle nostan hattua niille, jotka sitä tekevät.
Luulen, että oma vuorotyöurani olisi tuskainen ja lyhyt. Opiskeluaikana jaoin kesätyönä sanomalehteä, mikä teki minusta parissa viikossa elävän ruumiin. En saanut unta ennen työvuoron alkamista aamukolmelta, ja kun seitsemän jälkeen aamulla pääsin kotiin, en pystynyt nukkumaan kuin nelisen tuntia. Lankoni sen sijaan saattaisi olla mitä parhain vuorotyöläinen: hän voi viikonloppuna valvoa yöt läpeensä, nukkua tuntikaupalla päivällä ja mennä silti sunnuntai-iltana normaaliaikaan nukkumaan. Maanantaiaamuna hän herää ja lähtee töihin ymmärtääkseni aivan virkeänä - tai niin virkeänä, kuin ylipäänsä maanantaiaamuisin ollaan.
torstaina, tammikuuta 22, 2009
Hitauttamista ja fleksitarianismia

Uusiosanat ovat usein väkinäisiä virityksiä, jotka hämmentävät enemmän kuin selkiyttävät. Joskus ne kuitenkin kertovat jonkinlaisesta muutoksesta, jonka hahmottamiseen tarvitaan uusia käsitteitä. Itse ilmiönhän ei tarvitse olla uusi, mutta jostain on noussut tarve nimetä ja määritellä se uudelleen.
Mitä tulee vieraskielisten käsitteiden kääntämiseen käytetylle kielelle, se on minusta aina kannatettavaa, jos sen vain voi tehdä informatiivisuuden suuresti kärsimättä. En esimerkiksi käsitä, miksei television lifestyle-ohjelmia voi kääntää elämäntyyliohjelmiksi (tai miksi ihmisille pitää myydä "dance pants"-housuja tanssihousujen sijaan, tai... esimerkkien määrä on lohduton). Ehkä siksi, että "elämäntyyliohjelma" paljastaisi koko konseptin onttouden, kun englanninkielisyys tarjoaa sille edes jonkinlaisen fiiniyden ja näennäisen merkityksellisyyden verhon?
Asiasta varsinaiseen: Esinetarinoissa ehdotetaan slow life-käsitteelle käännöstä hitauttaminen. Aiemmin se on käännetty leppoistamiseksi, jossa kirjoittajan mukaan on hieman harhaanjohtava sävy. Leppoistaminen kun viittaa enemmän yksilön elämänhallintaan kuin alkuperäisen käsitteen esittämään kulutuskritiikkiin, vaikka molemmat voivatkin olla - ja usein ovat - saman asian eri puolia.
Hitauttaminen siis vastustaa "sellaisia tuotanto- ja kulutusmuotoja, jotka nopeuttavat ja pinnallistavat elämää". Esimerkiksi elämysten tuotteistaminen ja teollistaminen ovat ristiriidassa hetkeen tarttumisen ja pienistä, arkisista asioista nauttimisen kanssa. Elämää hitautettaessa uutta tavaraa - vaatteita siinä missä ruokatarpeitakin - hankitaan niin ikään harkitusti ja laatua painottaen, mikä liittyy suoraan muun muassa esineiden arvostamiseen ja vaalimiseen.
Pagistaan kannattaa lämpimästi sekä suomennosta että itse aatetta, vaikka jälkimmäisessä riittääkin opeteltavaa - lopuksi ikää, luulen.
Näkymättömän tytön kautta löysin puolestaan sanakummajaisen fleksitarianismi, joka luonnehtii myös allekirjoittaneen henkilökohtaista ravintopolitiikkaa. Kyse on "joustavasta kasvissyönnistä", jossa lihaakin syödään, mutta vähemmän, harvemmin ja harkiten. On mukavaa huomata kasvispainotteisen sekasyönnin yleistyneen jo siinä määrin, että sille on katsottu tarpeelliseksi värkätä oma sana. Seuraava vaihe on toivon mukaan se, ettei sitä tarvitse enää erikseen nimetä ja otsikoida.
maanantaina, tammikuuta 19, 2009
Yö puolessa, nälkä suolessa

Katsotaanpa. Tänään 19.1. on Heikin eli Pyhän Henrikin päivä. Alun perin Suomen suojeluspyhimyksen muistopäivää vietettiin 20. päivänä tammikuuta, mutta 1600-luvulla kalenteria yhtenäistettiin tältä osin Ruotsin kanssa (Henrikin legendasta allekirjoittaneella olisi paljonkin sanottavaa, mutta eipä mennä nyt siihen). Heikin päivä on muutenkin tärkeä merkkipäivä, joka katkaisee talven selän ja antaa kontiolle hieman talvista liikuntaa:
"Karhu kääntää silloin kylkeään ja sanoo: 'Yö puolessa, nälkä suolessa' tai kysyy: 'Joko päivä on?' tai huokaa: 'Yö puolessa, pikipalli peräsuolessa', minkä jälkeen se uudelleen alkaa imeä käpäläänsä ja nukahtaa."
Nykyään apetta saa marketista yli tarpeen ja herkkusesonki seuraa toistaan - kuten Pro Mustarouskussa todettiin, askeettisten härkäviikkojen sijaan nykypäivän jouluherkuttelu päättyykin bliniviikkojen alkamiseen - mutta ennen oli toisin. Heikin päivänä eläinten rehuista tuli olla jäljellä vielä puolet ja ihmisten talvieväistä kaksi kolmasosaa: "Heikkinä eläimen elo kahtia, ihmisen kolmia". Muuten keväällä kävi huonosti.
Heikin päivä kertoi myös tulevista säistä: jos oli pakkasta, tuli hyvä hernevuosi, kun taas suojakeli lupaili tuottoisaa viljavuotta ja poutakesää. Ainakin täällä Itä-Suomessa arpa näyttää suosineen tällä kertaa herneitä.
perjantaina, tammikuuta 16, 2009
Sua lähde kaunis katselen
Sorruttuani pistämään lusikkani kalapuikkosoppaan jäin vielä viran puolesta miettimään lähteiden käyttöä ylipäänsä ja nettilähteiden käyttöä erityisesti.
En siis enää ota kantaa kalapuikkoihin tai rapeisiin kalapaloihin, luoja paratkoon, jotka mielestäni olivat koko jupakassa muutenkin sivuseikka.
Olen usein linkittänyt blogissani mielenkiintoisiin uutisiin. Toissapäivänä kävi kuitenkin niin, että linkin takaa löytynyttä uutista korjattiin, koska siinä mitä ilmeisimmin oli ollut väärää tietoa, tai asia oli ilmaistu siten, että se voitiin tulkita väärin. Itsekin toimittajana työskennelleenä tiedän hyvin, miten helposti väärinkäsityksiä syntyy. Haastateltava on voinut ymmärtää asian väärin tai kertoa sen epäselvästi toimittajalle, toimittaja on voinut ymmärtää asian väärin tai kertoa sen epäselvästi lukijoilleen, jolloin nämä puolestaan ymmärtävät asian väärin (asiavirheiden välttämiseksi annankin itse tekstin mielelläni haastateltavalle tarkistettavaksi ennen painoon menoa; uutisten osalta tämä ei tietenkään aina ole mahdollista tai järkevääkään).
Yksi historianopiskelijan tärkeimmistä läksyistä ensimmäisestä seminaarityöstä lähtien on alkuperäislähteen tarkistaminen aina, kun se on mahdollista. Siihen on erittäin hyvä syy. Aloittelevana tutkijana olen jo useita kertoja törmännyt virheelliseen viittaukseen käyttämässäni tutkimuskirjallisuudessa. Alkuperäislähde - arkistodokumentti tai painettu teksti - on saattanut osoittaa viitteessä olleen väärän sivunumeron, laskuvirheen tai jotakin vielä ongelmallisempaa. Yhtä lailla olen itse viitannut huolimattomasti, minkä onneksi joku muu on ajoissa hoksannut (en tietenkään edes tiedä niistä munauksistani, joita kukaan ei ole huomannut).
Oma lukunsa ovat lähteet, joissa on numeroiden ja nimien lisäksi myös tulkinnanvaraa.
Ihmisethän näitä tekevät, niin tutkimuksia kuin uutisiakin. Lähteiden tahallista vääristelyä esiintynee nykyisellään varsin harvoin, mutta edes se, että tutkija on arvostettu ja nimekäs, ei takaa vapautta inhimillisistä lapsuksista. Helposti käykin niin, että yhden tutkijan pieni erehdys kertautuu ja alkaa elää omaa elämäänsä historian sivuilla, jollei kukaan vaivaudu tarkistamaan, mitä lähteessä alunperin sanottiin.
Historiallisissa arkisto- ja tekstilähteissä on onneksi se hyvä puoli, että ne harvemmin muuttuvat (jos niin käy, kyseessä on jo isompi ongelma). Painettujen lähteiden osalta saa toki olla tarkkana, jos painoksia on useita. Mutta entä nykyaikaiset virtuaalilähteet? Voiko luottavainen linkittäjä tai viittaaja olla varma, ettei linkin takaa löytyvää tekstiä muuteta?
Ei voi. Pagistaanin kalapalaepisodi osoittaa, miten helposti pieni asiavirhe alkaa toistua. Joku olisi voinut suoraan viitata välittämiini tietoihin tarkistamatta korjattua alkuperäisuutista, jolloin tästä tärkeästä kysymyksestä - Vantaankosken koulun tammikuisen kalaruoka-annoksen grammakoosta - olisi levinnyt väärää tietoa maailman tappiin.
Tai ehkei sentään. Netissä kun toimii tiettyyn rajaan asti eräänlainen itsekorjaavuus: tietoa liikkuu niin monissa ketjuissa niin paljon, että joku yleensä huomaa ristiriidan ennemmin tai myöhemmin. Se ei kuitenkaan päde silloin, jos esimerkiksi tieteellisessä tutkimuksessa viitataan verkkolähteisiin.
Tämä osoittaakin sen, miksi tieteellisessä tutkimuksessa kannattaa olla erityisen varovainen viitatessaan virtuaaliseen tietolähteeseen - sen lisäksi, että virtuaalitiedon alkuperää voi olla vaikea selvittää. Tietoverkoissa ikänsä keinuneille nykyopiskelijoille se ei aina ole kovin selvää. Tämän olen itsekin huomannut esseetehtäviä tarkastaessani: aika ajoin joudun selittämään ja perustelemaan, miksei Wikipediaa kannata lähdeluetteloonsa laittaa.
En siis enää ota kantaa kalapuikkoihin tai rapeisiin kalapaloihin, luoja paratkoon, jotka mielestäni olivat koko jupakassa muutenkin sivuseikka.
Olen usein linkittänyt blogissani mielenkiintoisiin uutisiin. Toissapäivänä kävi kuitenkin niin, että linkin takaa löytynyttä uutista korjattiin, koska siinä mitä ilmeisimmin oli ollut väärää tietoa, tai asia oli ilmaistu siten, että se voitiin tulkita väärin. Itsekin toimittajana työskennelleenä tiedän hyvin, miten helposti väärinkäsityksiä syntyy. Haastateltava on voinut ymmärtää asian väärin tai kertoa sen epäselvästi toimittajalle, toimittaja on voinut ymmärtää asian väärin tai kertoa sen epäselvästi lukijoilleen, jolloin nämä puolestaan ymmärtävät asian väärin (asiavirheiden välttämiseksi annankin itse tekstin mielelläni haastateltavalle tarkistettavaksi ennen painoon menoa; uutisten osalta tämä ei tietenkään aina ole mahdollista tai järkevääkään).
Yksi historianopiskelijan tärkeimmistä läksyistä ensimmäisestä seminaarityöstä lähtien on alkuperäislähteen tarkistaminen aina, kun se on mahdollista. Siihen on erittäin hyvä syy. Aloittelevana tutkijana olen jo useita kertoja törmännyt virheelliseen viittaukseen käyttämässäni tutkimuskirjallisuudessa. Alkuperäislähde - arkistodokumentti tai painettu teksti - on saattanut osoittaa viitteessä olleen väärän sivunumeron, laskuvirheen tai jotakin vielä ongelmallisempaa. Yhtä lailla olen itse viitannut huolimattomasti, minkä onneksi joku muu on ajoissa hoksannut (en tietenkään edes tiedä niistä munauksistani, joita kukaan ei ole huomannut).
Oma lukunsa ovat lähteet, joissa on numeroiden ja nimien lisäksi myös tulkinnanvaraa.
Ihmisethän näitä tekevät, niin tutkimuksia kuin uutisiakin. Lähteiden tahallista vääristelyä esiintynee nykyisellään varsin harvoin, mutta edes se, että tutkija on arvostettu ja nimekäs, ei takaa vapautta inhimillisistä lapsuksista. Helposti käykin niin, että yhden tutkijan pieni erehdys kertautuu ja alkaa elää omaa elämäänsä historian sivuilla, jollei kukaan vaivaudu tarkistamaan, mitä lähteessä alunperin sanottiin.
Historiallisissa arkisto- ja tekstilähteissä on onneksi se hyvä puoli, että ne harvemmin muuttuvat (jos niin käy, kyseessä on jo isompi ongelma). Painettujen lähteiden osalta saa toki olla tarkkana, jos painoksia on useita. Mutta entä nykyaikaiset virtuaalilähteet? Voiko luottavainen linkittäjä tai viittaaja olla varma, ettei linkin takaa löytyvää tekstiä muuteta?
Ei voi. Pagistaanin kalapalaepisodi osoittaa, miten helposti pieni asiavirhe alkaa toistua. Joku olisi voinut suoraan viitata välittämiini tietoihin tarkistamatta korjattua alkuperäisuutista, jolloin tästä tärkeästä kysymyksestä - Vantaankosken koulun tammikuisen kalaruoka-annoksen grammakoosta - olisi levinnyt väärää tietoa maailman tappiin.
Tai ehkei sentään. Netissä kun toimii tiettyyn rajaan asti eräänlainen itsekorjaavuus: tietoa liikkuu niin monissa ketjuissa niin paljon, että joku yleensä huomaa ristiriidan ennemmin tai myöhemmin. Se ei kuitenkaan päde silloin, jos esimerkiksi tieteellisessä tutkimuksessa viitataan verkkolähteisiin.
Tämä osoittaakin sen, miksi tieteellisessä tutkimuksessa kannattaa olla erityisen varovainen viitatessaan virtuaaliseen tietolähteeseen - sen lisäksi, että virtuaalitiedon alkuperää voi olla vaikea selvittää. Tietoverkoissa ikänsä keinuneille nykyopiskelijoille se ei aina ole kovin selvää. Tämän olen itsekin huomannut esseetehtäviä tarkastaessani: aika ajoin joudun selittämään ja perustelemaan, miksei Wikipediaa kannata lähdeluetteloonsa laittaa.
keskiviikkona, tammikuuta 14, 2009
Kuohuttavat kalapuikot
Niin kutsuttu kalapuikkokohu näyttää kiehuvan kiivaana nettikeskusteluissa. Lyhyestihän kyse oli siitä, että vantaalainen teinipoika otti kiellosta huolimatta kouluruokaa enemmän kuin oli ohjeistettu, mistä seurasi poliisin kutsumiseen kärjistynyt tapahtumakulku. Pojan äiti kertoi tapauksesta iltapäivälehdelle, josta - näin ainakin ymmärsin - asia levisi muuhun mediaan.
Kannanotoissa näkyy, miten ihmiset kiinnittävät huomionsa aivan eri asioihin. Lopputuloksena on virtuaalinen kakofonia, jossa kaikki huutavat toistensa suuhun - ja ohi.
Osa säälii nälkäiseksi jäänyttä lapsiparkaa ja kauhistelee kolmen kalapuikon rajoitusta. Jotkut ylistävät pojan siviilirohkeutta ja kapinamieltä: on hienoa, että nuoret osaavat kyseenalaistaa typeriä sääntöjä! Pääasiaksi näissä puheenvuoroissa nousee vaatimus kouluruokailun resurssien lisäämisestä.
Mainittakoon tässä, että itse asiassa kyse näyttää olleen 150 gramman kalapaloista, mikä on tietysti hieman eri asia kuin perinteinen kalapuikko. 450 grammaa kalaa lisukkeineen riittää varmasti lounaaksi kasvavalle teinillekin, vaikka kyseessä olisi aktiiviurheilija. Tätä keskustelijat eivät kuitenkaan ole tienneet, koska puhe on ollut nimenomaan kalapuikoista. Väärinkäsitys ja sen syyt ovat toki sinällään mielenkiintoisia.
Huom! Lisäys myöhemmin: kuten arvoisa anonyymi huomautti, kyse oli ilmeisesti sittenkin tavallisista kalapuikoista. Kuten keskustelusta käy ilmi, tiedotetta oli korjattu/tarkennettu päivän mittaan - aiemmin siitä sai edellä olevan käsityksen.
Toiset muistuttavat sääntöjen olevan sääntöjä. Jos yksi saa ottaa enemmän kuin muut, seuraavakin haluaa saman vapauden, samoin sitä seuraava, jolloin viimeiset jäävät kokonaan ilman. Jos yhteispelin periaatteita ja käytöstapoja ei ole opittu kotona, on ne opittava viimeistään koulussa, koska muuten seuraa ongelmia. Mikäli annokset todella ovat liian pieniä, ongelmaan puututtakoon muualla kuin ruokajonossa.
Kolmas keskustelijajoukko kauhistelee opettajien pätemättömyyttä ja ylireagointia, kun moista tapausta selvittämään on pitänyt kutsua poliisi. Vasta-argumenttina muistutetaan, että opettajien keinot puuttua kärjistyneisiin tilanteisiin on karsittu minimiin, eikä kukaan halua pahoinpitelysyytteitä puhetta kuuntelemattoman oppilaan taltuttamisesta fyysisin keinoin.
On tietysti hyvä, että yksittäistapauksen kauhistelusta päästään periaatetason pohdintaan ja yrityksiin löytää ongelman ydin. Kommenteista moni on järkevä ja hyvin perusteltu. Mutta useimmille puheenvuoroille (kuten niin monille uutisten inspiroimille virtuaalikeskusteluille ylipäänsä) on yhteistä se, että syyllisiä leimataan ja tuomioita julistetaan kiivaastikin tietämättä, mitä todella tapahtui. Aikuiset ihmiset - joista monet ovat itsekin lasten vanhempia - heittelevät kiviä ja räkyttävät kuin kuusivuotiaat.
Minusta se on oikeastaan koko jupakan huolestuttavin piirre*, ei kalapuikkojen määrä tai se, kuka teki väärin ja missä. Kollektiivinen kuohuksissaolo taitaa kuitenkin kuulua tunnetiloihin, joista ihmislaji nauttii ja tulee aina nauttimaan, olivatpa torit virtuaalisia tai todellisia. Kertoohan siitä jo nettikeskustelujen suosio: kantaa otetaan suuremmalla innolla kuin tietämyksellä asiaan kuin asiaan (tämä ei tietenkään koske allekirjoittanutta, koska tiedän kaiken kaikesta, myös virtuaaliyhteisöjen sosiaalipsykologisista ulottuvuuksista).
*Toinen omituisuus on nykyihmisten into raportoida kaikki kärsityt vääryydet tai sellaisina pidetyt tapaukset iltapäivälehdille, onhan kiinankaalista löytynyt toukkakin jo etusivun uutinen.
Kannanotoissa näkyy, miten ihmiset kiinnittävät huomionsa aivan eri asioihin. Lopputuloksena on virtuaalinen kakofonia, jossa kaikki huutavat toistensa suuhun - ja ohi.
Osa säälii nälkäiseksi jäänyttä lapsiparkaa ja kauhistelee kolmen kalapuikon rajoitusta. Jotkut ylistävät pojan siviilirohkeutta ja kapinamieltä: on hienoa, että nuoret osaavat kyseenalaistaa typeriä sääntöjä! Pääasiaksi näissä puheenvuoroissa nousee vaatimus kouluruokailun resurssien lisäämisestä.
Mainittakoon tässä, että itse asiassa kyse näyttää olleen 150 gramman kalapaloista, mikä on tietysti hieman eri asia kuin perinteinen kalapuikko. 450 grammaa kalaa lisukkeineen riittää varmasti lounaaksi kasvavalle teinillekin, vaikka kyseessä olisi aktiiviurheilija. Tätä keskustelijat eivät kuitenkaan ole tienneet, koska puhe on ollut nimenomaan kalapuikoista. Väärinkäsitys ja sen syyt ovat toki sinällään mielenkiintoisia.
Huom! Lisäys myöhemmin: kuten arvoisa anonyymi huomautti, kyse oli ilmeisesti sittenkin tavallisista kalapuikoista. Kuten keskustelusta käy ilmi, tiedotetta oli korjattu/tarkennettu päivän mittaan - aiemmin siitä sai edellä olevan käsityksen.
Toiset muistuttavat sääntöjen olevan sääntöjä. Jos yksi saa ottaa enemmän kuin muut, seuraavakin haluaa saman vapauden, samoin sitä seuraava, jolloin viimeiset jäävät kokonaan ilman. Jos yhteispelin periaatteita ja käytöstapoja ei ole opittu kotona, on ne opittava viimeistään koulussa, koska muuten seuraa ongelmia. Mikäli annokset todella ovat liian pieniä, ongelmaan puututtakoon muualla kuin ruokajonossa.
Kolmas keskustelijajoukko kauhistelee opettajien pätemättömyyttä ja ylireagointia, kun moista tapausta selvittämään on pitänyt kutsua poliisi. Vasta-argumenttina muistutetaan, että opettajien keinot puuttua kärjistyneisiin tilanteisiin on karsittu minimiin, eikä kukaan halua pahoinpitelysyytteitä puhetta kuuntelemattoman oppilaan taltuttamisesta fyysisin keinoin.
On tietysti hyvä, että yksittäistapauksen kauhistelusta päästään periaatetason pohdintaan ja yrityksiin löytää ongelman ydin. Kommenteista moni on järkevä ja hyvin perusteltu. Mutta useimmille puheenvuoroille (kuten niin monille uutisten inspiroimille virtuaalikeskusteluille ylipäänsä) on yhteistä se, että syyllisiä leimataan ja tuomioita julistetaan kiivaastikin tietämättä, mitä todella tapahtui. Aikuiset ihmiset - joista monet ovat itsekin lasten vanhempia - heittelevät kiviä ja räkyttävät kuin kuusivuotiaat.
Minusta se on oikeastaan koko jupakan huolestuttavin piirre*, ei kalapuikkojen määrä tai se, kuka teki väärin ja missä. Kollektiivinen kuohuksissaolo taitaa kuitenkin kuulua tunnetiloihin, joista ihmislaji nauttii ja tulee aina nauttimaan, olivatpa torit virtuaalisia tai todellisia. Kertoohan siitä jo nettikeskustelujen suosio: kantaa otetaan suuremmalla innolla kuin tietämyksellä asiaan kuin asiaan (tämä ei tietenkään koske allekirjoittanutta, koska tiedän kaiken kaikesta, myös virtuaaliyhteisöjen sosiaalipsykologisista ulottuvuuksista).
*Toinen omituisuus on nykyihmisten into raportoida kaikki kärsityt vääryydet tai sellaisina pidetyt tapaukset iltapäivälehdille, onhan kiinankaalista löytynyt toukkakin jo etusivun uutinen.
Tunnisteet:
luettua,
media,
pohditus,
yhteiskunta
maanantaina, tammikuuta 12, 2009
Kriisivalo
Pagistaanin arkiaamut alkavat herätyskellon säälimättömällä rääkynällä kaksikymmentä minuuttia yli kuusi. Talvisaikaan kokemus saa tuntemaan sympatiaa Lasarusta ja Frankensteinin hirviötä kohtaan - mahtaa olla kauheaa tulla noin vain herätetyksi eloon - joten pohdinnat sarastusvalon toimivuudesta ovat alkaneet kyteä kaamosaamuisin pöpperöisissä päissämme (näin ne markkinavoimat toimivat - alkujaan pilkkasimme moista hullutusta ja mietimme, kuka tuollaiseenkin höynähtää rahansa pistämään).
Tosin, näin mietimme, synteettinen auringonnousu puron solinalla tai linnunlaululla säestettynä antaisi petollisen lenseän kuvan edessä olevasta harmaasta päivästä, jota tuottavuuspaineet ja kroonisen riittämättömyyden tunteet tahdittavat. Ehkä paremmin toimisikin kriisivalo? Adrenaliinia heti aamusta! Täysi toimintavalmius alle viidessä sekunnissa! Lisää työtehoasi viidelläkymmenellä prosentilla!
Vaihtoehtoja voisi olla useita. Vaikkapa tähän tapaan:
Saksalainen sukellusvene. Punainen valo vilkkuu, koneet jytisevät, saksankielistä huutoa "Alaaaaarm! Schnell, schnell!" Lisäosana voisi hankkia laitteen, joka sihisee ja päästää höyryä makuuhuoneeseen.
Venäläinen ydinvoimala. Sininen vilkkuvalo, hälytyssireeni, venäläinen koneääni messuaa "Trevoga, trevoga! Smertelnaja opasnost!"
Sotatila. Kaukaisia jyrähdyksiä, sireenin ujellusta ja makuuhuonetta pyyhkiviä valokeiloja, joita seuraavat vinkuna ja korviahuumaava jysähdys. Lisäosina sängyntäristin ja betoninpaloja pudotteleva, kattoon sijoitettava laite.
Herkemmille suosittelisimme vaikkapa rakennustyömaata. Oranssi vilkkuvalo, vironkielisiä huutoja, rekkojen jyrinää, naulapyssyn pauketta ja ääntä, joka syntyy nosteltaessa kauhakuormaajalla kiviä kuorma-auton lavalle. Hieman sotatilaa lempeämpi, yhtä kaikki erittäin tehokas herätys. M.O.T.
Militaarinostalgikoille tarjolla olisi armeija, jossa huoneeseen läväytetään täysi loisteputkivalaistus ja karjutaan "Komppaniassa herätys! Aikaa aamutoimiin kaksi minuuttia!" Hipit, humanistit ja muut telttaretkistä uneksivat luonnonystävät voisivat puolestaan valita sarastusvaloonsa karhunpalvelus-lisälaitteen, joka linnunlaulun ja puronsolinan jälkeen päästää raivostuneen emokarhun ärjäisyn ja tempaisee peiton pois nukkujan päältä.
Tosin, näin mietimme, synteettinen auringonnousu puron solinalla tai linnunlaululla säestettynä antaisi petollisen lenseän kuvan edessä olevasta harmaasta päivästä, jota tuottavuuspaineet ja kroonisen riittämättömyyden tunteet tahdittavat. Ehkä paremmin toimisikin kriisivalo? Adrenaliinia heti aamusta! Täysi toimintavalmius alle viidessä sekunnissa! Lisää työtehoasi viidelläkymmenellä prosentilla!
Vaihtoehtoja voisi olla useita. Vaikkapa tähän tapaan:
Saksalainen sukellusvene. Punainen valo vilkkuu, koneet jytisevät, saksankielistä huutoa "Alaaaaarm! Schnell, schnell!" Lisäosana voisi hankkia laitteen, joka sihisee ja päästää höyryä makuuhuoneeseen.
Venäläinen ydinvoimala. Sininen vilkkuvalo, hälytyssireeni, venäläinen koneääni messuaa "Trevoga, trevoga! Smertelnaja opasnost!"
Sotatila. Kaukaisia jyrähdyksiä, sireenin ujellusta ja makuuhuonetta pyyhkiviä valokeiloja, joita seuraavat vinkuna ja korviahuumaava jysähdys. Lisäosina sängyntäristin ja betoninpaloja pudotteleva, kattoon sijoitettava laite.
Herkemmille suosittelisimme vaikkapa rakennustyömaata. Oranssi vilkkuvalo, vironkielisiä huutoja, rekkojen jyrinää, naulapyssyn pauketta ja ääntä, joka syntyy nosteltaessa kauhakuormaajalla kiviä kuorma-auton lavalle. Hieman sotatilaa lempeämpi, yhtä kaikki erittäin tehokas herätys. M.O.T.
Militaarinostalgikoille tarjolla olisi armeija, jossa huoneeseen läväytetään täysi loisteputkivalaistus ja karjutaan "Komppaniassa herätys! Aikaa aamutoimiin kaksi minuuttia!" Hipit, humanistit ja muut telttaretkistä uneksivat luonnonystävät voisivat puolestaan valita sarastusvaloonsa karhunpalvelus-lisälaitteen, joka linnunlaulun ja puronsolinan jälkeen päästää raivostuneen emokarhun ärjäisyn ja tempaisee peiton pois nukkujan päältä.
lauantaina, tammikuuta 10, 2009
Vuohista ja punajuurista

Toinen on punajuuri, toinen vuohenjuusto.
Allekirjoittanut uskoo pelkojen kohtaamisen terapeuttiseen vaikutukseen, itsensä voittamiseen, siedätyshoitoon ja niin edelleen (henkinen perheväkivalta tai sadismi eivät liity tähän). Niinpä tänään maistelimme rohkeasti vuohenjuustoista punajuuripiirasta. Koska lausunto oli varovaisen kiittävä, ohjetta uskaltaa suositella muillekin - tästä vahvemmaksi eivät suositukset juuri tule.
Ohje on sovellus Kotilieden reseptipankin ohjeesta.
"Voita pelkosi"-piirakka Pagistaanin tapaan
100 g pehmeää voita tai margariinia
2,5 dl spelttijauhoja (tai mitä jauhoja kaapista löytyykin)
1/2 dl parmesaaniraastetta
2 rkl vettä
4 punajuurta
2 punasipulia
3 valkosipulinkynttä
tilkka öljyä
3 tl kuivattua timjamia (tai reilummin tuoretta, jos on)
1 tl yrttisuolaa
rouhittua mustapippuria
200 g pehmeää vuohenjuustoa
2 dl ruokakermaa
2 munaa
Mittaa vehnäjauhot ja parmesaani kulhoon. Nypi tai sekoita joukkoon rasva. Lisää neste ja sekoita tasaiseksi. Levitä piirasvuokaan ja esipaista 200 asteessa noin 10 minuuttia.
Kuori ja raasta punajuuret. Kuori ja hienonna sipulit. Kuumenna öljy pannulla ja kuullota kasvikset. Lisää mausteet. Levitä täyte esipaistetulle piiraspohjalle. Leikkaa vuohenjuusto ohuiksi viipaleiksi. Sekoita kerma ja munat ja kaada kasvistäytteen päälle. Asettele pinnalle vuohenjuustoviipaleet. Paista 200 asteessa vielä 20-30 minuuttia.
- - -
Apropos vuohenjuusto, vuohet kuuluvat Pagistaanin ehdottomiin suosikkieläimiin. Kuvassa on Kili, joka Fili-veljensä kanssa rikastutti allekirjoittaneen maaseutuelämää vuosia sitten. Meille aikuisina tulleet vuohet olivat leikattuja pukkeja (lue: hajuttomia, sarvettomia ja säyseitä), jotka osallistuivat pihapiirin elämään ilahduttavalla intensiteetillä. Vähemmän ilahduttavaa oli, että vaihtelua hakiessaan joviaalit veljekset olivat valmiita lähtemään jokaisen ohikulkijan matkaan. Niinpä niitä ei juuri pystynyt pitämään valvomatta vapaana.
Pukit eivät muuten koskaan käsittäneet, miksi ne eivät saaneet tulla taloon sisälle. Kun ulko-ovi suljettiin niiden nenän edestä, kuistin sivuikkunasta jäi kurkistamaan kaksi syyttävää vuohennaamaa.
Vuoristossa patikoidessa vuohien näkeminen saa aina hyvälle tuulelle. Siinä, missä lampaat ovat arkoja ja varovaisia, vuohet suhtautuvat kulkijoihin peittelemättömän uteliaasti.
Siippa on kertonut, että kesänä muutamana Alpeilla hänen hännilleen liimautui monikymmenpäinen vuohilauma. Ne kulkivat mukana hyvän tovin, ja kun hän pysähtyi tauolle, vuohetkin pysähtyivät pää kallellaan odottamaan, mitä tuleman pitää. Kun mitään ei tapahtunut, yksi toisensa jälkeen asettui laiduntamaan. Tuolloin mies arveli pääsevänsä livahtamaan polulle eläinten huomaamatta. Vielä mitä: joku nosti päänsä ja hoksasi vastavalitun johtajan yrittävän luikkia matkaan ilman laumaansa, jolloin kaikki ryntäsivät hurjina perään kellot kilkattaen.
Miehen kummastellessa jälkikäteen vuohien käytöstä arvelin, että helteessä höyryävät miehiset feromonit olivat tuoneet kuttujen mieleen salskean pukin tuhdin hajun.
keskiviikkona, tammikuuta 07, 2009
Oravan luokkaa
Veloena pohti metakognitiota ja sai minutkin innostumaan aiheesta. Siitä ehkä myöhemmin lisää. Ehkä. Jos ehdin, jaksan ja muistan. Kirjoituksessa mainittiin nimittäin jotakin, joka sai silmäni aukeamaan mitä kiusallisimmalla tavalla:
"Minun on helppoa keskittyä hetkellisesti täysin johonkin asiaan, suuntautua siihen kuin tarkasti rajatun valokeilan."
Vaikka Veloena itse listaakin moisen intensiteetin varjopuolia, en voi kuin huokaista kaihoisasti ja ihaillen. Minun keskittymiskykyni on oravan luokkaa. Tai kenties päästäisen. Töitä tehdessänikin tarkistan vähän väliä sähköpostit, luen uutisia, hyppään katsomaan ikkunasta ulos, juttelen koirille, tuijotan tylsänä seinää, päivitän Facebook-statustani, haen omenan tai lisää kahvia.
Ja kirjoitan blogia.
Näinä kaikenkattavan medikalisaation aikoina olen joskus miettinyt, mahdanko kärsiä lievästä tarkkaavaisuushäiriöstä.
Toisinaan pystyn kyllä suuntaamaan huomioni täysin johonkin tekemiseen jopa tunneiksi, mutta se on harvinaista. Valitettavan harvinaista. Sitä hämmentävämpää on, että onnistun kaiken epäolennaisen touhuamisen ja nuokkumisen lomassa saamaan asioita aikaan. Vaikkei uskoisi, suoriudun tehtävistäni ajoissa ja pääsääntöisesti kunnialla (mikä saa joskus miettimään, olisinko vielä tehokkaampi jos keskittymiskykyni olisi parempi, vai onko tämä minulle kenties ainoa mahdollinen tapa tehdä asioita).
Joskus tosin epäilen - tunne on mitä aavemaisin - että tuotokseni on tehnyt joku muu minun ollessani pelkkä välikappale. Jokin henki kenties? Esimerkiksi lisensiaatintyöni tarkastuslausunnoissa kiiteltiin allekirjoittaneen "loogista ja selkeää ajatuksenjuoksua", mikä sai minut pärskähtelemään epäuskoisena. Eiväthän oravat ajattele loogisesti ja selkeästi. Kai.
Niin, ne työt. Mutta ensin lisää kahvia, sähköpostit, postiluukkukin taisi kolahtaa ja...
"Minun on helppoa keskittyä hetkellisesti täysin johonkin asiaan, suuntautua siihen kuin tarkasti rajatun valokeilan."
Vaikka Veloena itse listaakin moisen intensiteetin varjopuolia, en voi kuin huokaista kaihoisasti ja ihaillen. Minun keskittymiskykyni on oravan luokkaa. Tai kenties päästäisen. Töitä tehdessänikin tarkistan vähän väliä sähköpostit, luen uutisia, hyppään katsomaan ikkunasta ulos, juttelen koirille, tuijotan tylsänä seinää, päivitän Facebook-statustani, haen omenan tai lisää kahvia.
Ja kirjoitan blogia.
Näinä kaikenkattavan medikalisaation aikoina olen joskus miettinyt, mahdanko kärsiä lievästä tarkkaavaisuushäiriöstä.
Toisinaan pystyn kyllä suuntaamaan huomioni täysin johonkin tekemiseen jopa tunneiksi, mutta se on harvinaista. Valitettavan harvinaista. Sitä hämmentävämpää on, että onnistun kaiken epäolennaisen touhuamisen ja nuokkumisen lomassa saamaan asioita aikaan. Vaikkei uskoisi, suoriudun tehtävistäni ajoissa ja pääsääntöisesti kunnialla (mikä saa joskus miettimään, olisinko vielä tehokkaampi jos keskittymiskykyni olisi parempi, vai onko tämä minulle kenties ainoa mahdollinen tapa tehdä asioita).
Joskus tosin epäilen - tunne on mitä aavemaisin - että tuotokseni on tehnyt joku muu minun ollessani pelkkä välikappale. Jokin henki kenties? Esimerkiksi lisensiaatintyöni tarkastuslausunnoissa kiiteltiin allekirjoittaneen "loogista ja selkeää ajatuksenjuoksua", mikä sai minut pärskähtelemään epäuskoisena. Eiväthän oravat ajattele loogisesti ja selkeästi. Kai.
Niin, ne työt. Mutta ensin lisää kahvia, sähköpostit, postiluukkukin taisi kolahtaa ja...
maanantaina, tammikuuta 05, 2009
Löysät pois
Juutuimme oikeiden uutisten jälkeen katsomaan Urheiluruutua, jossa muun muassa kauhisteltiin suomalaisnuorten huonoa menestystä jääkiekkokaukaloissa. Pätkään haastateltu valmentaja esitti varman näkemyksen siitä, mitä asialle tulisi tehdä: tarvitaan määrätietoisempi ote ja lisää harjoituksia yhä nuoremmille.
- Jos tähän mennessä kymmenvuotiaat ovat harjoitelleet kolmesti viikossa kaukalossa, kertoja on lisättävä viiteen.
Juuri näin. Löysät pois, ei mitään turhaa lorvimista enää. Eikä jäälle mennä leikkimään, jos pärjätä aiotaan. Urheilu ei ole mitään huvia, vaan raakaa työtä ja treeniä!
Esimerkiksi oikeasta asenteesta sopii vaikkapa tuttavaperheemme kymmenkesäisen tytön kertomus luokkatoveristaan. Tällä on kuulemma kaunoluisteluharjoitukset kahdeksan kertaa viikossa. Siinä perheessä on ymmärretty, ettei menestys tule ilmaiseksi.
Ei varmasti tulekaan. Hintansa sillä on. Ja korkoja saatetaan joutua maksamaan vielä paljon myöhemmin.
- Jos tähän mennessä kymmenvuotiaat ovat harjoitelleet kolmesti viikossa kaukalossa, kertoja on lisättävä viiteen.
Juuri näin. Löysät pois, ei mitään turhaa lorvimista enää. Eikä jäälle mennä leikkimään, jos pärjätä aiotaan. Urheilu ei ole mitään huvia, vaan raakaa työtä ja treeniä!
Esimerkiksi oikeasta asenteesta sopii vaikkapa tuttavaperheemme kymmenkesäisen tytön kertomus luokkatoveristaan. Tällä on kuulemma kaunoluisteluharjoitukset kahdeksan kertaa viikossa. Siinä perheessä on ymmärretty, ettei menestys tule ilmaiseksi.
Ei varmasti tulekaan. Hintansa sillä on. Ja korkoja saatetaan joutua maksamaan vielä paljon myöhemmin.
Tunnisteet:
jurputus,
kummastus,
liikunta,
pohditus,
yhteiskunta
sunnuntai, tammikuuta 04, 2009
Liekö Elrondilla Mersu...
keskiviikkona, joulukuuta 31, 2008
Ennennäkemätöntä
Pagistaanin ja lähipiirin lehtienkierrätyskäytännön mukaisesti sisko toi käydessään läjän akk... naistenlehtiä. Lienen hieman syrjässä lehtigenren kohderyhmästä - täsmätä taitavat vain ikä ja sukupuoli - mutta selailen kyllä kasan läpi, luen kiinnostavat jutut ja poimin talteen hyvät ruokaohjeet.
Tällä kertaa tosin putosin kelkasta (tai ainakin kuvaannollisesti tuolilta) jo ensimmäisellä aukeamalla, jossa kollotti kahden sivun mainos kauriinsilmäisine supermalleineen:
"Ennennäkemätöntä: Värähtelyn voimalla täydellinen ripsien muodonmuutos. Pidentää. Erottelee. Moninkertaistaa. Ensimmäinen värähtelevä maskara: 7000 värähdystä minuutissa. Oscillation Powermascara."
Edelleen luvattiin, että vain napin painalluksella "koet täysin uuden tavan levittää ripsiväriä", kun "automaattisesti värähtelevä harja kietoo ihanan tasaisen koostumuksen jokaisen ripsesi ympärille 360 astetta".
Tämä, hyvät sisaret, päihittää jopa kaunistavat kuituputket. Ihmiskunnalla ei ole hätäpäivää, kun sitä kannattelevat näin käänteentekevät innovaatiot. Ekologisuuskin on hoidossa, totta kai: ihmemaskarassa on kierrätettävä paristo.
Tällä kertaa tosin putosin kelkasta (tai ainakin kuvaannollisesti tuolilta) jo ensimmäisellä aukeamalla, jossa kollotti kahden sivun mainos kauriinsilmäisine supermalleineen:
"Ennennäkemätöntä: Värähtelyn voimalla täydellinen ripsien muodonmuutos. Pidentää. Erottelee. Moninkertaistaa. Ensimmäinen värähtelevä maskara: 7000 värähdystä minuutissa. Oscillation Powermascara."
Edelleen luvattiin, että vain napin painalluksella "koet täysin uuden tavan levittää ripsiväriä", kun "automaattisesti värähtelevä harja kietoo ihanan tasaisen koostumuksen jokaisen ripsesi ympärille 360 astetta".
Tämä, hyvät sisaret, päihittää jopa kaunistavat kuituputket. Ihmiskunnalla ei ole hätäpäivää, kun sitä kannattelevat näin käänteentekevät innovaatiot. Ekologisuuskin on hoidossa, totta kai: ihmemaskarassa on kierrätettävä paristo.
Tunnisteet:
huvitus,
kummastus,
media,
nähtyä,
yhteiskunta
tiistaina, joulukuuta 30, 2008
Järvi elää

Ja jää osaa laulaa: riite sirisee aallokossa ja pakkasjää kumahtelee.
- - -
Isä esitteli jouluna Pelimanni-lehden tilaajalahjana tullutta kokoomalevyä. Sen helmiä oli Puhti-duon Suomalais-ugrilainen psyykelaulu, jossa kerrotaan suomalaisparkoja suorittamiseen piiskaavasta yliminästä. Perfektionistinen vimmaisuus tiivistetään komeasti:
"Tahdon euroviisut voittaa, hoippatiloikkaa,
olympialaiset ja viulua soittaa;
verkostoitua kaikkien kanssa
ja lasiesineitä muotoilla!"
Kaksikon livekeikka voisi olla varsin antoisa kokemus, joten pidetäänpä silmät auki.
sunnuntai, joulukuuta 28, 2008
Entä jos

- - -
Muistan joskus lapsena pähkäilleeni itseni teologis-eksistentiaalisen paniikin partaalle tajutessani olemassaoloni sattumanvaraisuuden. Mietin, olisinko olemassa jossain muodossa, vaikken olisikaan sattunut syntymään juuri sellaisena kuin synnyin. Mikä minä pohjimmiltani olen? Näkyvä olemukseni vai jotain muuta?
Niitä klassisia kysymyksiä siis. Samoja, joita itse kukin - näin oletan - edelleen aika ajoin pysähtyy miettimään, vaikka lapsen luontainen ja vilpitön itsekeskeisyys onkin vaihtunut aikuisen epäilykseen siitä, ettei oma olemus ehkä sittenkään ole universumin napa (sinänsä realistisella epäilyksellä on tosin taipumus väistyä elämää suuremmiksi draamakohtauksiksi manifestoituvina kriisihetkinä).
Samaten tuo todellisuuden perimmäinen - siis ainakin näennäinen - sattumanvaraisuus ja kaoottisuus iskeytyy toisinaan tajuntaan konkretisoituen johonkin kuultuun tai nähtyyn. Esimerkiksi jouluna hautausmaalla äiti mainitsi, miten hänen isomummonsa suntioisä oli aluksi kieltäytynyt hyväksymästä tyttärensä kihlausta, koska sulhanen oli ortodoksi. Nuoripari erosi ensin paineen edessä, mutta palasi lopulta yhteen.
Entä jos he olisivat antaneet periksi?
Tai jos isäni synnyinpaikkakunnalle ei olisikaan 30-luvulla palkattu sitä tiettyä rakennusmestaria kouluja rakentamaan? Tai jos äitini isä olisi päättänyt rakentaa perheen kesäpaikan muualle kuin mainitulle kylälle, jossa vanhempani maidonhakureissuilla tapasivat ja tutustuivat?
Tapaninpäivänä kävimme Nurmeksessa siipan isosetää tervehtimässä. Tuli puhetta sota-ajoista, ja isosetä mainitsi veljensä - puolisoni ukin - olleen viisi vuotta rintamalla, lähes koko ajan etulinjassa. Kiperistä paikoista huolimatta mies oli palannut ehjänä pikkutilalleen sodan päätyttyä, mitä isosetä jaksoi useaan kertaan hämmästellä.
Siippani äiti on sisarussarjan vanhin, ja pikainen laskutoimitus kertoi, että jos jonkin luodin tai sirpaleen lentorata olisi ollut toinen - kukaties vain muutamia senttejä sivumpana - melkoinen joukko ihmisiä olisi jäänyt syntymättä. Mukaan lukien Pagistaanin urosvahvistus.
Vai olisiko?

Mutta - ympäri käydään ja yhteen tullaan - mitä on tämän oletetun sattumanvaraisuuden seurauksena maailmaan ilmaantunut tietoisuus, joka tällaisia ylipäänsä äityy pohdiskelemaan kerta toisensa jälkeen? Evoluution tuloksena tietynlaiseksi muotoutunutta aivokemiaa ja sähköimpulsseja, epäilemättä. Mutta onko siinä kaikki?
Argumentit agnostikolle voi halutessaan jättää kommenttilaatikkoon ilman paasaamista. Pagistaanin käännytystutka on tarkka ja armoton, vaikka valtiosäännössä todetaankin, että kukin tulkoon uskollaan autuaaksi.
tiistaina, joulukuuta 23, 2008
Junkersin palasia näytteillä
Paikallislehtiaikoinani minäkin kirjoitin jutuntynkää Liperin Rauvanlahteen heinäkuussa 1944 pudonneesta Junkers-pommikoneesta. Täydessä lastissa ollut kone joutui edellään nousseiden potkurivirtaan ja putosi järveen vain puoli tuntia sen jälkeen, kun se oli lähtenyt Onttolan kentältä kohti Karjalan kannasta. Kone meni säpäleiksi ja nelihenkinen miehistö kuoli.
Junkersin jäännökset - mukaan lukien räjähtämättömät lentopommit - kaivettiin ja nostettiin järven pohjamudista kuluvan vuoden lokakuussa. Hämmästyttävän hyvin säilynyt moottori, renkaita, rungonosia ja muita palasia on vielä muutaman viikon ajan nähtävillä Pilvenveikot ja lentävät lyijykynät - ilmasotaa Joensuun seudulla 1939-1944-näyttelyssä Pohjois-Karjalan museossa.
Näyttely on muutenkin hienosti koottu kokonaisuus, jota kynnelle kykenevien kannattaa käydä vilkaisemassa. Erityiskiitoksena mainittakoon, että paikallinen näkökulma on varsin onnistuneesti liitetty laajempaan yhteyteensä. Ei-niin-kovin-teknisesti suuntautunut humanistikin sai pilvenveikoista paljon irti, pienperheemme ilmailuharrastajasta puhumattakaan.
Junkersin jäännökset - mukaan lukien räjähtämättömät lentopommit - kaivettiin ja nostettiin järven pohjamudista kuluvan vuoden lokakuussa. Hämmästyttävän hyvin säilynyt moottori, renkaita, rungonosia ja muita palasia on vielä muutaman viikon ajan nähtävillä Pilvenveikot ja lentävät lyijykynät - ilmasotaa Joensuun seudulla 1939-1944-näyttelyssä Pohjois-Karjalan museossa.
Näyttely on muutenkin hienosti koottu kokonaisuus, jota kynnelle kykenevien kannattaa käydä vilkaisemassa. Erityiskiitoksena mainittakoon, että paikallinen näkökulma on varsin onnistuneesti liitetty laajempaan yhteyteensä. Ei-niin-kovin-teknisesti suuntautunut humanistikin sai pilvenveikoista paljon irti, pienperheemme ilmailuharrastajasta puhumattakaan.
perjantaina, joulukuuta 19, 2008
torstaina, joulukuuta 18, 2008
Laumaeläimiä
Jotenkin sitä aina luulee, että seuraavalla viikolla hoppu helpottaa. Ei se helpota. Sitä kutsutaan kai aikuiselämäksi.
Tai huonoksi organisointikyvyksi.
Järkevän sanomisen puutteessa poimittakoon YLE:n tiedeuutisista jokunen laumaeläinten käyttäytymistä koskeva uutislinkki. Koirien kyky kadehtia ei kyllä ole uutinen kellekään, jolla on ollut kaksi tai useampi koira kerrallaan. Kyllä meillä ainakin koirat ovat tarkkoja oikeuksistaan myös suhteessa toisiin lauman jäseniin.
Sen sijaan se, että hevoset tuntevat toisensa äänestä oli allekirjoittaneelle uutta, joskaan ei yllättävää. Hevosten suhteet voivat olla varsin läheisiä, ja kuten ihmisilläkin, joidenkin kanssa kemiat kohtaavat ja toisten kanssa eivät. Esimerkiksi ensimmäinen hevoseni Picasso ja ystäväni suomenhevonen Rike (joka muuten tänä vuonna täytti 35 vuotta) olivat ensi tapaamisesta lähtien melkein erottamattomat. Molemmat olivat ruunia, ja pomottamiseen taipuvainen Rike yleensä varsin tarkka seurastaan. Kun Picasso jouduttiin lopettamaan, Rike ilmiselvästi ikävöi sitä. Ja kun monia vuosia myöhemmin vein Picasson entisen loimen Riken vanhenevia luita lämmittämään, sitä nuuhkittiin hyvin pitkään, hartaasti ja mietteliään näköisenä.
Picasso ja Rike keväällä 1989 (juuri kurassa piehtaroineina ja huonosti skannattuina).
Kerrottakoon vielä se, että parvikalat valitsevat johtajansa konsensuksella ja että Homo Sapiens pääsee Mount Everestillä hengestään yleensä onnettomuuden vuoksi. Jälkimmäisessä tapauksessa olisin veikannut listaykköseksi vuoristotautia, mutta eipäs vain. Toki alkava aivoödeema heikentää kykyä tehdä järkeviä päätöksiä, mikä puolestaan edesauttaa vaikeuksiin joutumista.
Joku voisi tietysti kysyä, eikö mainitun kyvyn heikentyminen ole ollut havaittavissa jo aiemmin, jos henkilö ylipäänsä päättää päivänsä jäärailossa Mount Everestillä.
Tai huonoksi organisointikyvyksi.
Järkevän sanomisen puutteessa poimittakoon YLE:n tiedeuutisista jokunen laumaeläinten käyttäytymistä koskeva uutislinkki. Koirien kyky kadehtia ei kyllä ole uutinen kellekään, jolla on ollut kaksi tai useampi koira kerrallaan. Kyllä meillä ainakin koirat ovat tarkkoja oikeuksistaan myös suhteessa toisiin lauman jäseniin.
Sen sijaan se, että hevoset tuntevat toisensa äänestä oli allekirjoittaneelle uutta, joskaan ei yllättävää. Hevosten suhteet voivat olla varsin läheisiä, ja kuten ihmisilläkin, joidenkin kanssa kemiat kohtaavat ja toisten kanssa eivät. Esimerkiksi ensimmäinen hevoseni Picasso ja ystäväni suomenhevonen Rike (joka muuten tänä vuonna täytti 35 vuotta) olivat ensi tapaamisesta lähtien melkein erottamattomat. Molemmat olivat ruunia, ja pomottamiseen taipuvainen Rike yleensä varsin tarkka seurastaan. Kun Picasso jouduttiin lopettamaan, Rike ilmiselvästi ikävöi sitä. Ja kun monia vuosia myöhemmin vein Picasson entisen loimen Riken vanhenevia luita lämmittämään, sitä nuuhkittiin hyvin pitkään, hartaasti ja mietteliään näköisenä.

Kerrottakoon vielä se, että parvikalat valitsevat johtajansa konsensuksella ja että Homo Sapiens pääsee Mount Everestillä hengestään yleensä onnettomuuden vuoksi. Jälkimmäisessä tapauksessa olisin veikannut listaykköseksi vuoristotautia, mutta eipäs vain. Toki alkava aivoödeema heikentää kykyä tehdä järkeviä päätöksiä, mikä puolestaan edesauttaa vaikeuksiin joutumista.
Joku voisi tietysti kysyä, eikö mainitun kyvyn heikentyminen ole ollut havaittavissa jo aiemmin, jos henkilö ylipäänsä päättää päivänsä jäärailossa Mount Everestillä.
maanantaina, joulukuuta 15, 2008
Jouluänkyrä
"- Äiti, herää, Muumipeikko sanoi pelästyneenä. On kuulemma tapahtunut jotain kamalaa. Sanovat sitä jouluksi.
- Mitä sinä tarkoitat, kysyi äiti ja pisti nenänsä näkyviin.
- En oikein tiedä, sanoi Muumipeikko. Mutta mitään ei ole järjestetty ja jotain on hukassa ja kaikki juoksevat ympäri kuin hullut. Ehkä on taas tulva."
- Tove Jansson: Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia.
Mitä vuoden juhliin tulee, koko aikuisikäni olen antanut ääneni joulun sijaan juhannukselle ja pääsiäiselle. Ne ovat leppoisia, paineettomia suvantoja, jotka katkaisevat mukavasti arjen. Sen sijaan ostamisen ja (ylen)syömisen ympärillä pyörivä jouluhäsääminen herättää minussa vuosi vuodelta äreämmän ja kyynisemmän jouluänkyrän. Koetankin selvitä koko touhusta mahdollisimman matalalla profiililla ja karttaa kauppakeskuksia viimeiseen asti. Silti taulutelevisiomainokset, valokuitukylät ja lanttulaatikkoreseptit tunkevat tajuntaan joka tuutista.
Psykologin mukaan joulu on vahvasti tunnejuhla, jonka yhtenä kääntöpuolena on yksinäisyyden kokemusten ja niihin liittyvän alakulon tiivistyminen. Jouluun ladatut sosiaaliset odotukset tuntuvat niin ikään kiristävän monen hermoja pisteeseen, jossa suuri jouluräjähdys on tuntien kysymys. Ruutina toimii stressi, joka paukauttaa komeasti pintaan perhepiirin jännitteet, väärinkäsitykset ja vanhat kaunat. Läheisten kanssa on mukava viettää aikaa, mutta miksi juuri joulu on se juhla, jolloin pitäisi olla kaikkialla kaikkien kanssa samaan aikaan? Tai ainakin pitäisi olla jossakin ja tehdä jotakin. Niinpä väsyneet lapsiperheet suhaavat joulunpyhinä ympäri Suomea ehtiäkseen olla tasapuolisesti molemmissa mummoloissa, vaikka kaikki saattaisivat kaivata vain pitkiä yöunia ja kotona huilaamista.
Joltisenkin kuvaavia ovat lehtien otsikot, jotka julistavat, miten "selviät joulusta stressittä" ja kuinka "tehdään unelmajoulu". On suorastaan edesvastuutonta, että kaamoksen keskellä kärvistelevä kansa joutuu vajaine akkuineen selviämään yhtään muusta kuin normaaleista askareistaan. Ajatus unelmajoulun tekemisestä taas kuulostaa vaikeuksien manaamiselta.
Milloin se tällaiseksi meni?
Joulun sanomasta hymistely ja perinteiden ylistäminen tuntuu sitä paitsi sitä falskimmalta, mitä enemmän ihmisiä usutetaan ostamaan turhaa roinaa ihmisrakkauden - toiselta nimeltään talouskasvun - yleismaailmallisen sanoman nimissä. En nyt puhu harkituista, vastaanottajaa ajatellen hankituista lahjoista, joita toki kiitollisena arvostan* ja itsekin yritän antaa. Tarkoitan halpakauppojen joulukrääsää ja paniikkiostoksia, jotka on hankittu vain, koska jotain kuuluu jouluna antaa. En suurin surminkaan toivoisi kenenkään kokevan moista ahdistusta ja huolta minun takiani.
No niin. Toivottavasti en loukannut kenenkään tunteita. Saatuani kitkerimmän sapen ulos voin myöntää, että kyllä minäkin joulusta jollain tapaa pidän. Pidän siitä silloin, kun siihen liittyy aito rauhoittumisen tunne, perinteitä tai ei. Joulusauna - mieluiten puusaunassa - on aina juhlava hetki. Hautausmaalla on hienoa käydä varsinkin, jos on lunta eikä pakkasta ole liikaa. Hyvän ruoan laittaminen ja syöminen läheisten seurassa on mukavaa, kun kenelläkään ei ole odotuksia siitä, miten joulun kuuluisi mennä, saati paineita vaikeasti määriteltävän joulutunnelman luomisesta. Höysteeksi hieman hehkuviiniä ja hiljaisuutta. Siinäpä ne tärkeimmät ovatkin.
Voisin kuvitella nauttivani myös yksinolosta jouluna. Ehkä siksi, että nautin siitä - luullakseni - keskimääräistä enemmän myös muulloin.
Jouluruuhkassakin voi kokea virkistäviä hetkiä. Menin tänään täpötäyteen postiin ostamaan merkkejä. Vuoronumerolappu näytti, että edelläni oli kuusikymmentä asiakasta. Kyllä, luitte oikein. Vieressäni oli vanhempi herra, joka oli ottanut edellisen lapun. Kun huomasimme tuijottavamme lappujamme aivan yhtä epäuskoisesti, aloimme nauraa.
- Saakohan joulumerkkejä jostain muualta, mies kysyi. Vastasin, että kioskeista taitaa saada. Käännyimme molemmat kannoillamme ja painuimme ulos.
Tuttujen tai tuntemattomien kanssa spontaanisti jaetut absurdiuden kokemukset ovat elämän suola. Jouluna, juhannuksena tai lokakuisena keskiviikkoaamuna.
*Esimerkiksi viikonloppuna vastaan otetut Taika-lasipallot ovat kaikessa turhuudessaan vastustamattoman hurmaavat, mistä asianosaisia täten julkisesti kiitetään.
- Mitä sinä tarkoitat, kysyi äiti ja pisti nenänsä näkyviin.
- En oikein tiedä, sanoi Muumipeikko. Mutta mitään ei ole järjestetty ja jotain on hukassa ja kaikki juoksevat ympäri kuin hullut. Ehkä on taas tulva."
- Tove Jansson: Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia.
Mitä vuoden juhliin tulee, koko aikuisikäni olen antanut ääneni joulun sijaan juhannukselle ja pääsiäiselle. Ne ovat leppoisia, paineettomia suvantoja, jotka katkaisevat mukavasti arjen. Sen sijaan ostamisen ja (ylen)syömisen ympärillä pyörivä jouluhäsääminen herättää minussa vuosi vuodelta äreämmän ja kyynisemmän jouluänkyrän. Koetankin selvitä koko touhusta mahdollisimman matalalla profiililla ja karttaa kauppakeskuksia viimeiseen asti. Silti taulutelevisiomainokset, valokuitukylät ja lanttulaatikkoreseptit tunkevat tajuntaan joka tuutista.
Psykologin mukaan joulu on vahvasti tunnejuhla, jonka yhtenä kääntöpuolena on yksinäisyyden kokemusten ja niihin liittyvän alakulon tiivistyminen. Jouluun ladatut sosiaaliset odotukset tuntuvat niin ikään kiristävän monen hermoja pisteeseen, jossa suuri jouluräjähdys on tuntien kysymys. Ruutina toimii stressi, joka paukauttaa komeasti pintaan perhepiirin jännitteet, väärinkäsitykset ja vanhat kaunat. Läheisten kanssa on mukava viettää aikaa, mutta miksi juuri joulu on se juhla, jolloin pitäisi olla kaikkialla kaikkien kanssa samaan aikaan? Tai ainakin pitäisi olla jossakin ja tehdä jotakin. Niinpä väsyneet lapsiperheet suhaavat joulunpyhinä ympäri Suomea ehtiäkseen olla tasapuolisesti molemmissa mummoloissa, vaikka kaikki saattaisivat kaivata vain pitkiä yöunia ja kotona huilaamista.
Joltisenkin kuvaavia ovat lehtien otsikot, jotka julistavat, miten "selviät joulusta stressittä" ja kuinka "tehdään unelmajoulu". On suorastaan edesvastuutonta, että kaamoksen keskellä kärvistelevä kansa joutuu vajaine akkuineen selviämään yhtään muusta kuin normaaleista askareistaan. Ajatus unelmajoulun tekemisestä taas kuulostaa vaikeuksien manaamiselta.
Milloin se tällaiseksi meni?
Joulun sanomasta hymistely ja perinteiden ylistäminen tuntuu sitä paitsi sitä falskimmalta, mitä enemmän ihmisiä usutetaan ostamaan turhaa roinaa ihmisrakkauden - toiselta nimeltään talouskasvun - yleismaailmallisen sanoman nimissä. En nyt puhu harkituista, vastaanottajaa ajatellen hankituista lahjoista, joita toki kiitollisena arvostan* ja itsekin yritän antaa. Tarkoitan halpakauppojen joulukrääsää ja paniikkiostoksia, jotka on hankittu vain, koska jotain kuuluu jouluna antaa. En suurin surminkaan toivoisi kenenkään kokevan moista ahdistusta ja huolta minun takiani.
No niin. Toivottavasti en loukannut kenenkään tunteita. Saatuani kitkerimmän sapen ulos voin myöntää, että kyllä minäkin joulusta jollain tapaa pidän. Pidän siitä silloin, kun siihen liittyy aito rauhoittumisen tunne, perinteitä tai ei. Joulusauna - mieluiten puusaunassa - on aina juhlava hetki. Hautausmaalla on hienoa käydä varsinkin, jos on lunta eikä pakkasta ole liikaa. Hyvän ruoan laittaminen ja syöminen läheisten seurassa on mukavaa, kun kenelläkään ei ole odotuksia siitä, miten joulun kuuluisi mennä, saati paineita vaikeasti määriteltävän joulutunnelman luomisesta. Höysteeksi hieman hehkuviiniä ja hiljaisuutta. Siinäpä ne tärkeimmät ovatkin.
Voisin kuvitella nauttivani myös yksinolosta jouluna. Ehkä siksi, että nautin siitä - luullakseni - keskimääräistä enemmän myös muulloin.
Jouluruuhkassakin voi kokea virkistäviä hetkiä. Menin tänään täpötäyteen postiin ostamaan merkkejä. Vuoronumerolappu näytti, että edelläni oli kuusikymmentä asiakasta. Kyllä, luitte oikein. Vieressäni oli vanhempi herra, joka oli ottanut edellisen lapun. Kun huomasimme tuijottavamme lappujamme aivan yhtä epäuskoisesti, aloimme nauraa.
- Saakohan joulumerkkejä jostain muualta, mies kysyi. Vastasin, että kioskeista taitaa saada. Käännyimme molemmat kannoillamme ja painuimme ulos.
Tuttujen tai tuntemattomien kanssa spontaanisti jaetut absurdiuden kokemukset ovat elämän suola. Jouluna, juhannuksena tai lokakuisena keskiviikkoaamuna.
*Esimerkiksi viikonloppuna vastaan otetut Taika-lasipallot ovat kaikessa turhuudessaan vastustamattoman hurmaavat, mistä asianosaisia täten julkisesti kiitetään.
keskiviikkona, joulukuuta 10, 2008
Lapaset takaisin
Kulutusjuhlassa pohdittiin jokin aika sitten kevytmielistä suhtautumistamme esineisiin. Asia nousi mieleen äskettäin, kun kiireessä hösätessäni unohdin lapaseni lähijunaan.
Kyseessä olivat äidin neulomat, variskuvioiset kirjoneulelapaset, joten halusin ne ehdottomasti takaisin. Erinäisten puhelinsoittojen jälkeen selvisi, että voisin kysellä omaisuuttani löytötavarapalvelusta. Soittaessani sinne minua kehotettiin tulemaan paikan päälle, koska kukaan ei ehtisi etsimään lapasiani käsinepaljouden keskeltä.
He eivät liioitelleet. Yksinomaan lähijunista viikon aikana löytyneitä käsineitä oli laatikkotolkulla. Toinen mokoma oli muista joukkoliikennevälineistä talteen poimittuja hanskoja ja lapasia.
Mietin, kuinka moni lähtee vasiten hakemaan muutaman euron ostokäsineitään Itä-Pasilan perukoilta ja maksaa niistä vielä kahden euron lunastusmaksun? Lähes samalla hinnallahan saa jo uudet. En minäkään olisi vaivautunut, jolleivät lapaseni - jotka onneksi löytyivät - olisi olleet minulle erityisen arvokkaat. Muuten kuin rahallisesti.
Tuntuu jotenkin paradoksaaliselta ajatella, että mitä enemmän arvostaisimme olemassaolevaa omaisuuttamme, sitä vähemmän jätettä ja hylättyä roinaa kylväisimme ympärillemme. Sitähän luulisi, että kaikenlainen kiintyminen elottomiin esineisiin olisi jotenkin moraalisesti arveluttavaa ja ekologisen elämäntavan vastaista. Mutta kun miettii, miten helppoa tehdastekoiseen, hataralaatuiseen tavaraan - vaikkapa vinosaumaisiin, ensimmäisessä pesussa löpsähtäviin trendivaatteisiin - on kyllästyä ja hamuta uutta tilalle, ei kerran hankitun omaisuutensa arvostaminen ja siitä huolehtiminen tunnukaan enää niin materialistiselta.
Kyseessä olivat äidin neulomat, variskuvioiset kirjoneulelapaset, joten halusin ne ehdottomasti takaisin. Erinäisten puhelinsoittojen jälkeen selvisi, että voisin kysellä omaisuuttani löytötavarapalvelusta. Soittaessani sinne minua kehotettiin tulemaan paikan päälle, koska kukaan ei ehtisi etsimään lapasiani käsinepaljouden keskeltä.
He eivät liioitelleet. Yksinomaan lähijunista viikon aikana löytyneitä käsineitä oli laatikkotolkulla. Toinen mokoma oli muista joukkoliikennevälineistä talteen poimittuja hanskoja ja lapasia.
Mietin, kuinka moni lähtee vasiten hakemaan muutaman euron ostokäsineitään Itä-Pasilan perukoilta ja maksaa niistä vielä kahden euron lunastusmaksun? Lähes samalla hinnallahan saa jo uudet. En minäkään olisi vaivautunut, jolleivät lapaseni - jotka onneksi löytyivät - olisi olleet minulle erityisen arvokkaat. Muuten kuin rahallisesti.
Tuntuu jotenkin paradoksaaliselta ajatella, että mitä enemmän arvostaisimme olemassaolevaa omaisuuttamme, sitä vähemmän jätettä ja hylättyä roinaa kylväisimme ympärillemme. Sitähän luulisi, että kaikenlainen kiintyminen elottomiin esineisiin olisi jotenkin moraalisesti arveluttavaa ja ekologisen elämäntavan vastaista. Mutta kun miettii, miten helppoa tehdastekoiseen, hataralaatuiseen tavaraan - vaikkapa vinosaumaisiin, ensimmäisessä pesussa löpsähtäviin trendivaatteisiin - on kyllästyä ja hamuta uutta tilalle, ei kerran hankitun omaisuutensa arvostaminen ja siitä huolehtiminen tunnukaan enää niin materialistiselta.
Tunnisteet:
hankinnat,
pohditus,
yhteiskunta,
ympäristö
sunnuntai, joulukuuta 07, 2008
Piparigeneraattori



Joutavilla jottain, sano.
*Kaltaisilleni humanisteille ja muille asiaan perehtymättömille tiedoksi, että tahtigeneraattoreita käytetään sähkön tuottamiseen, ja ne ovat kuulemma luonnossa pienen kantakaupunkilaisyksiön kokoisia.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)